Powrót do strony głównej
      




























Aktywnie po Zdrowie


Klasa 3 szkoły podstawowej bierze udział w IV edycji ogólnopolskiego projektu "Zdrowo Jem, Więcej Wiem" realizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska. Głównym jego celem jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania, uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.
Projekt ten składa się z 3 etapów i trwa cały rok szkolny. W każdym etapie do przeprowadzenia są lekcje i konkursy dla dzieci, a udokumentowaną działalność należy opisać w formie raportów i przesłać do oceny Komisji Konkursowej.

ETAP JESIENNY
Smacznie – zdrowo – kolorowo - pierwszy temat zajęć, których celem było uświadomienie uczniom, że warzywa i owoce mają dużą wartość odżywczą i ich obecność w codziennej diecie jest niezbędna, a także zapoznanie z pięcioma grupami kolorystycznymi owoców i warzyw oraz z wybranymi witaminami i wskazanie ich wpływu na organizm człowieka.
Stawiam na śniadanie – drugi temat zajęć, których celem było uświadomienie uczniom, że śniadanie jest podstawowym posiłkiem w ciągu dnia, a także przekazanie wiedzy na temat zależności pomiędzy właściwym odżywianiem a osiąganiem sukcesów w szkole.

W międzyczasie odbyły się trzy konkursy:
Baw się z nami – owocami, warzywami! Polegał on na napisaniu zabawnej historyjki, bajki, wiersza lub komiksu o przewadze owoców i warzyw nad słodyczami.
Strefa aktywności naszym zadaniem było zapisać zasady wybranych lub wymyślonych zabaw i gier oraz zaprezentować je na placu zabaw.
Zdobywam odznakę Super Kucharza za najlepszy zestaw śniadaniowy zadaniem uczniów było wymyślenie, opisanie i narysowanie zestawu śniadaniowego, który będzie zdrowy i pożywny.

Podczas tych wszystkich zajęć, warsztatów i konkursów świetnie się bawiliśmy, dlatego już w styczniu zaczynamy kolejny II etap projektu.



ETAP ZIMOWY
Woda na zdrowie! celem zajęć było uświadomienie uczniom roli wody w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka, kształtowanie nawyku picia wody oraz wyjaśnienie znaczenia wody w życiu roślin i zwierząt.
Wybieram zdrowie i zdrowe odżywiania celem tych zajęć było uświadomienie uczniom roli właściwego stylu życia w trosce zdrowie i dobre samopoczucie, Uczenie dokonywania właściwych wyborów żywieniowych i odpowiedzialności za to, co jedzą.

Tym razem odbyły się cztery konkursy:
Zaprojektuj Wodolubka - polegał on na zaprojektowaniu i wykonaniu własnej "maskotki", zachęcającej do picia wody. Różnorodność pomysłowa uczniów bardzo nas ucieszyła i zaskoczyła.
Teatrzyk owoców i warzyw – uczniowie pisali w grupach wiersze zachęcające do jedzenia owoców i warzyw, krótkie teksty piosenek, przyśpiewek również o tej samej tematyce, a także wartościach odżywczych owoców i warzyw. A na końcu każda grupa zaprezentowała krótkie scenki teatralne.
Klasowe pisemko z hasłem promującym temat zdrowia, racjonalnego odżywiania i aktywności fizycznej – uczniowie zostali podzieleni na grupy, w których każda musiała przygotować pisemko o tematyce zdrowotnej. Zadanie wykonali doskonale.
Strefa aktywności – najciekawsze propozycje zabaw w szkole - pewnego deszczowego dnia odbyły się zawody międzyklasowe. Spośród wszystkich zabaw SAMODZIELNIE przygotowanych przez uczniów klasy trzeciej wspólnie z uczniami, wychowawcą oraz nauczycielką W-F-u wybraliśmy najlepsze według nas i zorganizowaliśmy zawody międzyklasowe. Było duużo śmiechu, rywalizacji i świetnej zabawy.




ETAP WIOSENNY
Zostań sportowym asem - celem zajęć było kształtowanie gibkości, skoczności i ogólnej wytrzymałości, uświadomienie uczniom wpływu ruchu i ćwiczeń na ogólny rozwój, sylwetkę i zdrowie człowieka oraz kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
Uczymy się dobrych zwyczajów żywieniowych - celem zajęć było uczenie dzieci odpowiedzialności za wybory produktów do spożycia oraz motywowanie do wdrażania prawidłowych zwyczajów żywieniowych.

A teraz konkursy:
Najciekawsza praca przedstawiająca Order Miłośnika Sportu – konkurs ten polegał na wykonaniu bardzo pomysłowego Orderu na papierowych talerzykach.
Założenie i prowadzenie uprawy ziół w klasowym ogródku ziołowym – uczniowie zostali podzieleni na grupy, a każda z nich miała za zadanie posianie wybranych nasion oraz pielęgnowanie swojego zioła. Następnie uczniowie wykonali kanapki, sałatki i inne potrawy z wykorzystaniem ziół z własnego ogródka oraz przyniesionych z domu i wyruszyli na miasto, aby móc poczęstować swoimi smakołykami.
Apel dla klas 1-3 "Piramida Zdrowia" - uczniowie podczas apelu wyjaśniali znaczenie słów Piramida zdrowia oraz motywowali innych uczniów do zmiany stylu życia poprzez hasła reklamowe oraz krótki przyśpiewki. Konkursowicze przygotowali się do apelu tym razem całkowicie samodzielnie i muszę przyznać, że byłam bardzo mile zaskoczona. Apel został zademonstrowany z humorem, ale też "mądrością". Apelem tym zakończyliśmy naszą roczną zabawę i naukę.
Udział w projekcie "Zdrowo jem więcej wiem" zapoznał nas z zasadami zdrowego odżywiania, a zdobytą wiedzę mogliśmy wykorzystać do wykonania zadań konkursowych, pobudzających naszą kreatywność.