Powrót do strony głównej
      




























Uniwersytet Dzieci


W klasie trzeciej Szkoły Podstawowej realizowane są zajęcia w ramach programu Uniwersytet Dzieci, który powstał z myślą o rozbudzaniu ciekawości, pasji i zainteresowań dzieci. W roku szkolnym 2014/2015 planowane jest zrealizowanie 20 zajęć, które w sposób aktywny, poprzez doświadczenia, twórcze działanie, pracę grupową wzbogacą wiedzę i umiejętności uczniów. Wiedza i umiejętności zdobyte na tych zajęciach wykraczają poza podstawę programową. Z tego cyklu odbyły się już zajęcia "Jak gimnastykować wyobraźnię?" – w trakcie, których uczniowie dowiedzieli się jak gimnastykować i ćwiczyć wyobraźnię np. tworząc łańcuch skojarzeń, zamieniając wstążkę w węża i przeżywając wspólnie z nim tajemniczą podróż oraz zmieniali zwykły kubek w rzeczy praktyczne oraz nietypowe, a także "Ile pomysłów mieści się w głowie?" – tu uczniowie przenieśli się na Planetę Twórczego Myślenia, gdzie "budowali" wieże "naj...". Zajęcia te dały możliwość rozwijania twórczego myślenia, kreatywnego podejścia do problemu.

Jak rośliny dostają skrzydeł?
Zajęcia te dały uczniom możliwość zapoznania się z podstawowymi informacjami z zakresu botaniki. Przeprowadzili doświadczenia dotyczące poznania własności różnych nasion np. głogu, dzikiej róży, jabłka (pestki), gruszki (pestka), daglezji/jedlicy, szyszki sosny i świerku, żołędzi, dzikiego bzu, łopianu, śliwki, sami odkrywali ich różnorodność: wielkość, sposób przemieszczania.
Zobacz zdjęcia

Ile ścian ma wielościan?
3 listopada odbyły się już czwarte zajęcia w oparciu o scenariusze Uniwersytetu Dzieci. Tym razem uczniowie poznali różnice pomiędzy figurami płaskimi, a figurami przestrzennym, co to są bryły obrotowe, sprawdzili czym charakteryzują się ostrosłupy i graniastosłupy. Poznali także dokładną budowę wielościanów, czym są wierzchołki, ściany i krawędzie. Na zakończenie każdy korzystając z klocków GEOMAG tworzył własną figurę przestrzenną i wymyślał dla niej nazwę. Pojawiły się mi in.: stożek egipski, gwiadkopatyk, kwasłup, cyrkobok, zbiór ostrosłupnych gwiazd, gwiazdobok, pajęczynka ostrokątna. Zajęcia te były doskonała okazją do wzbogacenia wiedzy z geometrii.
Zobacz zdjęcia

Ze sztuką za pan brat
W piątek 14 listopada odbyły się kolejne zajęcia w ramach realizacji zajęć z Uniwersytetu Dzieci. Tym razem uczniowie klasy 3 przenieśli się do krainy sztuki "badając" portrety wielkich ludzi m.in. Pabla Picassa, króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, królowej Elżbiety I w trakcie zajęć "Co można zobaczyć na portrecie" oraz poznali sztukę "street art" czyli "Czy dzieło sztuki można zobaczyć na ulicy". Prowadząc "śledztwo" nad portretami odczytywali, kim były portretowane osoby, ich zawody – funkcje, o czym mogli myśleć w trakcie malowania ich portretu. Określali czas powstania obrazów. Podziwiając natomiast sztuke ulicy dowiedzieli się, czym jest graffiti, mural, wlepka oraz szablon. Wykonali też projekt własnego graffiti.
Zobacz zdjęcia

Po co wymyślono pieniądze?
We wtorek 18 listopada odbyły się kolejne zajęcia w ramach programu Uniwersytet Dzieci. Tym razem tematem zajęć były pieniądze, a raczej co było zanim ich nie było, czym płacono przed wymyśleniem pieniędzy, czym był handel wymienny i jaka była rola kupców w wymyśleniu pieniędzy oraz po co właściwie je wymyślono. Uczniowie na zajęciach w aktywny sposób przekonali się, na czym polega istota handlu wymiennego oraz handel z użyciem pieniędzy. Odkryli ograniczenia handlu wymiennego, rolę monet i rolę kupców. Poznali również współczesne możliwości dokonywania płatności. W trakcie zajęć, pracując w zespołach, wcielili się w role hodowców, rolników, kowali, górników, myśliwych i kupców i przy wykorzystaniu specjalnych żetonów (symbolizujących różne produkty), odgrywali sceny handlu. Poprzez to praktyczne ćwiczenie dotarli do różnic między handlem wymiennym, a handlem z użyciem pieniądza oraz do odpowiedzi, dlaczego wymyślono pieniądze.

Jakie przygody spotykają bohaterów komiksów?
We wtorek 25 listopada odbyły się kolejne zajęcia w ramach programu Uniwersytet Dzieci. Tym razem uczniowie klasy 3 odkrywali jakie przygody spotykają bohaterów komiksów? Koziołek Matołek, Tytus, Romek, A`Tomek, czy Kajko i Kokosz czy ich francuski odpowiednik Asterix i Obelix to bohaterowie, których historie znamy z komiksów. Komiks może stworzyć tak naprawdę każdy, wystarczy kartka papieru i wyobraźnia pozwalająca na wykreowanie postaci. Od autora komiksu zależy, jak bohater wygląda, co mówi, czym się zajmuje i jakie przygody go spotkają. Podczas zajęć uczniowie pracując w zespołach, uzupełnili planszę komiksową, poznali terminologię stosowaną przy tworzeniu komiksów, dowiedzieli się czym różni się komiks amerykański od europejskiego i japońskiego komiksu Mang. Uczniowie tworząc komiks uruchomili swoją pomysłowość i dzięki temu weszli w niesamowity świat bohaterów stworzony podczas zajęć.
Zobacz zdjęcia

Jak na scenie grają cienie?
We wtorek 2 grudnia i czwartek 9 grudnia, w ramach działania koła teatralnego, uczniowie zrealizowali kolejny temat z programu Uniwersytet Dzieci. Podczas warsztatów uczniowie w sposób doświadczalny dowiedzieli się czym jest i jak działa teatr cieni, poznali jego historie oraz techniki tworzenia lalek. Przekonali się, że cień równie dobrze jak prawdziwy aktor, może nas zasmucić lub rozbawić. Uczniowie wykonali swoje własne lalki cieniowe i dzięki swojej wyobraźni stworzyli ciekawe spektakle „na deskach” teatru cieni.
Zobacz zdjęcia

Czy można myśleć nielogicznie?
W poniedziałek 8 grudnia odbyły się w klasie trzeciej następny zajęcia z cyklu Uniwersytet Dzieci. Tym razem wspólnie zastanawiali się czy można myśleć nielogicznie? Podczas zajęć uczniowie w aktywny i doświadczalny sposób dowiedzieli się, czym jest i na czym dokładnie polega logiczne myślenie. W trakcie rozwiązywania różnych zagadek i łamigłówek np. zagadka Sfinksa, Hodży, zagadka Sherlocka Holmesa, labirynt króla Artura poznali zasady logicznego myślenia i poznali sposoby jak takie myślenie można wyćwiczyć. Dodatkowo sprawdzili czym jest przesłanka, wniosek i dedukcja. Zajęcia pozwoliły również sprawdzić, gdzie przydaje się umiejętność logicznego myślenia i jakie zastosowanie ma logika w naszym codziennym życiu.
Zobacz zdjęcia

Jak powstało pismo?
We wtorek 16 grudnia odbyły się dwa zajęcia w ramach realizacji projektu "Uniwersytet Dzieci". Zajęcia poświęcone były pismu i słowu: "Jak powstało pismo?" oraz "Skąd się biorą słowa?". Podczas warsztatów uczniowie w aktywny sposób przekonali się, gdzie i w jakich warunkach powstała najstarsza cywilizacja na świecie. Zabawili się w tłumaczy ze starożytnego Egiptu i odszyfrowywali tekst zapisany hieroglifami. W dalszej części zajęć mieli możliwość odkrycia skąd się biorą podobieństwa między językami, jak powstają nowe słowa, tworzyli rodziny wyrazów, poznali drogę powstawania nowego słowa oraz sami wymyślali nowe. Zajęcia przygotowała p. mgr Katarzyna Buś.
Zobacz zdjęcia

Jakie tajemnice kryją znaki na mapach?
W środę 4 lutego 2015 r. uczniowie klasy 3 uczestniczyli kolejny raz w lekcji z cyklu "Uniwersytet Dzieci". Tym razem zajęcia przebiegły pod hasłem "Jakie tajemnice kryją znaki na mapach?" Zajęcia te pozwoliły uczniom dokładne poznanie map i ich zastosowań. W trakcie warsztatów uczniowie przekonali się między innymi, czym jest mapa akustyczna, a czym mapa topograficzna lub mapa zasadnicza. Dzięki quizowi i zadaniom w karcie pracy, zapoznali się ze znakami kartograficznymi i nauczyli się je odczytywać. Dodatkowo sprawdzili, czym mapa samochodowa różni się od planu miasta i czy odręcznie namalowaną drogę do domu też można nazwać mapą. Odczytując różnego rodzaju mapy poznali dwa najważniejsze elementy każdej mapy: legendę i skalę. Wiedza dzieci została wzbogacona o nowe wiadomości i umiejętności nie tylko w toku zajęć warsztatowych ale również poprzez film, prezentację multimedialną oraz atlasy geograficzne. Zajęcia przygotowała p. mgr Katarzyna Buś.
Zobacz zdjęcia

Dzień z "Uniwersytetem Dzieci"
12 lutego 2015 uczniowie klasy trzeciej uczestniczyli w trzech zajęciach w ramach "Uniwersytetu Dzieci". Tym razem prowadząca zajęcia p. mgr Katarzyna Buś przygotowała "Dzień z Uniwersytetem Dzieci". W ramach całodziennej pracy uczniowie poznali tajemnice: "Kto wymyślił pieniądze?", "Czy wszyscy mówimy tak samo?" oraz "Ile jest kolorów?".
"Kto wymyślił pieniądze?" – to pytanie pojawiło się już wcześniej na zajęciach pt. "Po co wymyślono pieniądze?". Dziś uczniowie dowiedzieli się kto i kiedy do płacenia zaczął używać monet, dlaczego pojawiły się banknoty, poznali różne rodzaje środków płatniczych oraz odczytywali, co kryje się na banknotach i monetach.
"Czy wszyscy mówimy tak samo?" - w trakcie tych zajęć uczniowie poznali przykłady dialektów i gwar z różnych regionów kraju oraz zastanawiali się, czy jest ich w języku dużo, czy mało. Utworzyli mapę z puzzli, na podstawie której dowiedzieli się, ile dialektów ma język polski i z czego wynika ta różnorodność. Wysłuchali "alfabet kaszubski", tłumaczyli na język ogólnopolski zdań w dialekcie wielkopolskim oraz w gwarze kaszubskiej. Dziś już wiedzą, że Polska jest zróżnicowana pod względem dialektalnym i regionalnym, a także jakie czynniki wpływają na rozwój języka.
"Ile jest kolorów?" – te zajęcia z plastyki odkryły przed uczniami tajemnice kolorów. Uczniowie poznali rolę koloru w malarstwie, dowiedzieli się, że malarze, tworząc swoje prace, mają do dyspozycji całą paletę różnokolorowych barw. Niektóre z nich mają bardzo ciekawe nazwy, jak np. burgund czy ugier. W trakcie zajęć uczniowie porozmawiali o znaczeniu kolorów w malarstwie, przekonali się, jak wykorzystywano kolory w sztuce na przestrzeni wieków - od prehistorycznych malowideł po impresjonizm, utrwalili barwy podstawowe oraz pochodne, które spróbowali uzyskać w trakcie samodzielnego eksperymentowania. Główną aktywnością uczniów były ćwiczenie malarskie z wykorzystaniem jednej barwy w wielu odcieniach, barw podstawowych lub używając wyłącznie barw ciepłych lub barw zimnych.
Zobacz zdjęcia

"Sąd na Pchłą Szachrajką"
W piątek 13 marca 2015 r. odbyła się w klasie 3 szkoły podstawowej nietypowa lekcja – "Sąd nad Pchłą Szachrajką". Uczniowie w sposób aktywny, dzięki symulacji rozprawy sądowej poznali zawody, które można spotkać w sądzie. Wcielając się w rolę sędziego, prokuratora oraz obrońcy mieli okazję dowiedzieć się czym zajmuje się każda z tych osób. W oskarżoną – Pchłę Szachrajkę wcieliła się Aleksandra Mętel, zaś zebrani świadkowie mieli udowodnić jej winą. Płomienna przemowa prokuratora Jakuba Pawlika – Mazowko oraz wierszowana mowa obrońcy – Oskara Żółcińskiego zachwyciły wszystkich. Sędzia Szymon Gaberle uznał Pchłę winną zarzucanych jej czynów i skazał na prace społeczne. Zajęcia odbyły się w ramach projektu "Moja mama, mój tato" oraz "Uniwersytet Dzieci" pod tytułem "Jakim prawem sądzi sędzia?". W przygotowaniu tych zajęć zaangażowali się p. Iwona Żółcińska oraz p. Jarosław Gaberle – na co dzień zajmujący się prawem. To oni odpowiedzieli dzieciom o swoich zawodach, czym jest prawo, kto je tworzy, co reguluje prawo, jakie są rodzaje prawa. Przygotowali również mowę adwokata, uzasadnienie wyroku oraz zasiedli na ławie sędziowskiej.
Zobacz przemowy końcowe i wyrok (pdf)
Zobacz zdjęcia

"Detektyw Pozytywka na tropie"
W poniedziałek 16 marca 2015 r. w klasie 3 odbyły się kolejne zajęcia w ramach "Uniwersytetu Dzieci" pt. "Dlaczego detektyw pracuje w rękawiczkach?" Inspiracją i zachętą do zabawy w detektywów był fragment książki Grzegorza Kasdepke o przygodach Detektywa Pozytywki. W trakcie zajęć dzieci poznały daktyloskopię czyli technikę śledczą, która bada i porównuje linie papilarne. Uczniowie wzięli udział w eksperymentach dzięki czemu dowiedzieli się czy ich linie papilarne układają się w łuki, wiry czy pętle. Uzupełniali także kartę daktyloskopijną oraz "badali" odciski i ślady pozostawione przez kolegów na ławkach, szafkach i piórach. Dziś już wiedzą, że śladem może być nie tylko odcisk palca ale również odcisk buta, ucha czy ślad ust. Zajęcia przygotowała p. mgr Katarzyna Buś.
Zobacz zdjęcia

"Jak utrzymać porządek w szafie?"
Logika to nauka o sposobach  jasnego i ścisłego formułowania myśli, o regułach poprawnego rozumowania i uzasadniania twierdzeń. Czy logika może pomóc w codziennych porządkach? Okazuje się, że tak. Przekonali się o tym uczniowie klasy 3 w czwartek 19 marca 2015 r.
w ramach realizowanego projektu "Uniwersytet Dzieci". Na zajęciach uczniowie poznali jeden ze sposobów porządkowania informacji i liczb, który z powodzeniem można wykorzystać robiąc porządki w szafie z ubraniami czy zabawkami. Uczniowie porządkowali kilka rodzajów przedmiotów codziennego użytku oraz zabawek. Dowiedzieli się, że w taki sam sposób mogą porządkować liczby. Zobaczyli również film, który przybliżył im postać Lewisa Carrolla, matematyka i jednocześnie pisarza, autora "Alicji w Krainie Czarów", który elementy logiki wprowadził w fabułę swej książki. Zajęcia przygotowała p. mgr Katarzyna Buś.
Zobacz zdjęcia

"Kiedy pizza jest symetryczna?"
W piątek 27 marca 2015 r uczniowie klasy 3 uczestniczyli w 20 zajęciach w ramach projektu "Uniwersytet Dzieci" pt. "Kiedy pizza jest symetryczna?" W trakcie zajęć dzieci "badały" symetrię na podstawie niezwykłej budowli jaka jest Panteon. Przez sam środek przebiega płaszczyzna symetrii, która sprawia, że prawa strona budowli jest lustrzanym odbicie lewej. Oprócz tego uczniowie samodzielnie wykonali doświadczenia, które pozwoliły im zrozumieć, czym jest symetria. Wykorzystując lusterka, zdjęcia budowli i makarony, sprawdzali na czym polega odbicie lustrzane względem płaszczyzny. Przekonali się również, że oś symetrii występuje w produktach i przedmiotach życia codziennego. 
Zobacz zdjęcia

"Jak zaprojektować ogród?"
W środę 22 kwietnia uczniowie klasy trzeciej zamienili się w architektów krajobrazu - zajęli się projektowaniem ogrodu dla Króla Nabuchodonozora II. W oparciu o prezentację „7 cudów świata starożytnego” poznali m.in. Wiszące Ogrody Semiramidy, które w Babilonie zostały założone w VII wieku p.n.e. na zlecenie ówczesnego władcy, właśnie Nabuchodonozora II. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzieli się, że architekt krajobrazu zajmuje się projektowaniem terenów zielonych - klombów, skwerów, ogródków działkowych lub ogrodów wertykalnych, zdobyli wiedzę na temat rodzajów ogrodów mogących powstawać w miastach, jacy specjaliści pracują przy ich tworzeniu oraz materiałach wykorzystywanych przy realizacji modeli i projektów architektonicznych. Uczniowie poznali również etapy pracy architekta krajobrazu i konstruktora, po czym, pracującw grupach, wcielali się w ich role i wykonali projekt ogrodu na specjalne życzenie babilońskiego króla.
Zobacz zdjęcia

Jak analizować wyniki badań krwi?
We wtorek 21 kwietnia uczniowie klasy trzeciej uczestniczyli w kolejnych zajęciach zrealizowanych w oparciu o scenariusze Uniwersytetu Dzieci. Tym razem poruszane były zagadnienia związane z krwią, jej rolą w organiźmie oraz „Jak analizować wyniki badań krwi?” Na zajęciach uczniowie dowiedzieli się, że krew jest jedyną tkanką w płynnej postaci, która odpowiada za transport różnych składników w naszym organizmie, poznali co to są erytrocyty, leukocyty, trombocyty, osocze oraz za co są odpowiedzialne. Przyjrzeli się jak pod mikroskopem wygląda kropelka krwi, rysowali swoją kropelkę krwi z uwzględnieniem właściwych proporcji poszczególnych składników krwi. Poznali również pojęcie normy. Wypełnili kartę pracy, dzięki której utrwalili zdobytą na zajęciach wiedzę. Na koniec każdy stał się pracownikiem laboratorium analitycznego i na podstawie wyników badań mógł poznać jakie skutki ma niedobór lub nadmiar krwinek czerwonych lub białych.
Zobacz zdjęcia

Po co nam Unia Europejska?
W środę 6 maja 2015 r. odbyły się 23 zajęcia w ramach projektu "Uniwersytet Dzieci". Tym razem zajęcia miały na celu przybliżenie uczniom czym jest Unia Europejska, kiedy powstała i jakie są jej założenia. Podczas pracy grupowej dzieci dowiedziały się, w oparciu o stworzenie własnej Unii Leśnych Zwierząt i wcielając się w rolę zwierząt, w jaki sposób jej członkowie rozwiązują problemy i ustalają wspólne prawa. Zadaniem uczniów było również rozsądzić w jaki sposób pogodzić sprzeczne interesy poszczególnych grup zwierząt, rozpatrzyć problemy, które mogą dotyczyć państw członkowskich i spróbowali ustalić zasady obowiązujące wszystkich mieszkańców zjednoczonej Europy. Każda grupa stworzyła swoją Unię z flagą, hymnem i nawet godłem. Na zakończenie odbył się Quiz wiedzy pt. "Co wiem o Unii Europejskiej?"
Zobacz zdjęcia

Jak mówią postacie z bajek?
Każdy z pewnością ma swoją ulubioną postać z bajki. Ale jak to się dzieje, że rysunkowy przyjaciel mówi w taki czy inny sposób? Co sprawia, że niektórych bohaterów, jak np. Król Julian z filmu "Madagaskar", można rozpoznać już po kilku słowach? O tym mogli się przekonać uczniowie klasy 0 i 3 podczas zajęć w ramach Uniwersytetu Dzieci pod hasłem "Jak mówią postaci z bajek?" Zajęcia te poświęcone były zagadnieniu dubbingu. Miniwykład wprowadził uczniów w temat zajęć i pozwalał zrozumieć na czym polega nadawanie osobowości głosem. Potem sami, wcielając się w rolę aktorów dubbingowych oraz oglądając film instruktażowy, dowiedzieli się, na co należy zwracać uwagę, aby nadać niepowtarzalny charakter postaci. Twórcza zabawa pozwoliła im zrozumieć, co należy zrobić, aby zagrać osobę np. grubą, energiczną, leniwą czy tajemniczą, a także rozwinęła ich kreatywność. Zajęcia przygotowała p. mgr Katarzyna Buś.
Zobacz zdjęcia


W bieżącym roku szkolnym (2015) zajęcia Uniwersytetu Dzieci prowadzone są także w klasie pierwszej szkoły podstawowej pod kierunkiem nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej mgr Renaty Płaziak.
Poniżej prezentujemy przeprowadzone lekcje.
Ile jest kolorów?
Dlaczego detektyw pracuje w rękawiczkach?
Jak tropić zwierzęta?
Dlaczego wróble nie lubią kosiarek?