Powrót do strony głównej
      




























Uniwersytet Dzieci


Dlaczego flagi mają różne barwy?
W czwartek, 20 kwietnia, uczniowie klasy 2 szkoły podstawowej poznali, dlaczego flagi mają różne barwy, skąd się wzięły ich formy i kolory? Dzięki zabawie zrozumieli powiązanie flagi z historią kraju, położeniem geograficznym, barwą oraz symboliką herbów i godeł. Dowiedzieli się również jakie barwy na flagach są dominujące, dlaczego flagi mają takie barwy, a nie inne, jakie kształty mają flagi, jak może wyglądać płat flagi? Obejrzeli również film, który przybliżył im historię powstania flagi Polski. Zdobyte na zajęciach wiadomości pozwoliły dzieciom na zakończenie zaprojektować flagę naszej szkoły. Zajęcia w oparciu o scenariusz lekcji Uniwersytetu Dzieci przygotowała p. mgr Katarzyna Stolarczyk.
Zobacz zdjęcia

Dzień z Uniwersytetem Dzieci
W piątek 21 kwietnia uczniowie klasy 2 szkoły podstawowej uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych w oparciu o scenariusze lekcji Uniwersytetu Dzieci. Pierwsza część zajęć przebiegła pod hasłem "Po co nam matematyka?" . Poprzez pracę w grupach i wykonanie projektów "Matematyka w muzyce i sztuce", "Matematyka w budownictwie i ogrodzie", "Matematyka w sklepie i kuchni" oraz "Matematyka w medycynie i aptece" udowodnili, że matematyka pomaga w myśleniu, wiec jest niezbędna nie tylko w nauce, lecz także w pracy i codziennym życiu. W drugiej części zajęć uczniowie poznali temat: "Jak analizować wyniki badania krwi?". Dowiedzieli się, że krew jest tkanką w płynnej postaci, która odpowiada za transport różnych składników w naszym organizmie, z czego składa się krew i w jaki sposób sprawdzić, czy niczego w niej nie brakuje. Uczniowie przyjrzeli się modelom składników krwi i poznali, dlaczego krew jest czerwona, skoro tylko jeden jej składnik ma czerwony kolor oraz funkcję poszczególnych składników krwi: osocza, czerwonych i białych krwinek, płytek krwi. Na koniec lekcji każde dziecko narysowało własną kropelkę krwi w ogromnym powiększeniu. Tematyka tej części zajęć pokazała uczniom zastosowanie matematyki również w laboratorium medycznym. Zajęcia przygotowała p. mgr Katarzyna Stolarczyk.
Zobacz zdjęcia

Po co nam skóra?
W poniedziałek, 6 marca, uczniowie klasy 2 szkoły podstawowej uczestniczyli w zajęciach w ramach realizacji scenariuszy lekcji Uniwersytetu Dzieci. Tym razem próbowali odpowiedzieć na pytanie: "Po co nam skóra?" W trakcie zajęć uczniowie przyjrzeli się budowie skóry oraz jej percepcyjnej funkcji. Dzięki prostym eksperymentom przekonali się o występowaniu w skórze różnych receptorów - dotyku, temperatury. Określali również, które części ich ciała są mniej lub bardziej wrażliwe na dotyk oraz jak szybkoreceptory adaptują się do temperatury. Poznali swoje linie papilarne oraz gdzie zwierzęta mają linie papilarne. Praca w parach – pisanie po placach, umożliwiła im wcielenie się w rolę zarówno osoby badanej, jak i badającej. Na zakończenie próbowali wyjaśnić co tzn. "mieć grubą skórę" oraz co to jest "gęsia skórka".
Zobacz zdjęcia

Czy 5 zł zawsze ma taką samą wartość?
W piątek 4 listopada 2016 r. w klasie 2 szkoły podstawowej odbyły się zajęcia z cyklu Uniwersytet Dzieci. W trakcie zajęć pt. „Czy 5 zł zawsze ma taką samą wartość?” uczniowie zapoznali się z podstawowymi zagadnieniami z ekonomii. Pracując w grupach poznali definicję waluty oraz dokonali prostych przeliczeń walutowych. Samodzielnie przeprowadzili analizę dwóch przypadków wystąpienia niekontrolowanego dopływu pieniędzy na rynek, a następnie wzięli udział w symulacji zakupów. Tworzyli również swoje banknoty oraz urządzili zabawę w sklep. Zajęcia w oparciu o scenariusz lekcji Uniwersytetu Dzieci przygotowała p. mgr Katarzyna Stolarczyk.
Zobacz zdjęcia

Jakie emocje kryją się w filiżance?
W środę, 1 marca, uczniowie klasy 2 uczestniczyli w kolejnych zajęciach w ramach realizacji programu "Scenariusze lekcji Uniwersytetu Dzieci". Na zajęciach dzieci uczyły się wyrażać emocje identyfikować je, nazywać, eksperymentować z własną ekspresją słowną, mimiką, gestem. Przekonały się, że emocje sterują przekazem i że ważne jest, aby były one wyrażane we właściwy sposób. Określały również jakie kolory mają emocje i "kodowali" je w kolorowych filiżankach, które były motywem przewodnim zajęć. To doświadczenie pozwoliło im dostrzec, że każdy z nas inaczej widzi przekazywane emocje i dla każdego mają one inny kolor. Na zakończenie zajęć każdy wykonał własną filiżankę, symbolizującą określoną emocję. Zajęcia w oparciu o scenariusz "Jakie emocje kryją filiżanki?" przygotowała p. mgr Katarzyna Stolarczyk.
Zobacz zdjęcia

Jak dobrze podzielić swoje kieszonkowe?
W środę, 22 lutego, uczniowie klasy 2 szkoły podstawowej odbyli kolejne zajęcia w ramach scenariuszy Uniwersytetu Dzieci. Tym razem podczas zajęć poznali pojęcie budżetu, zasady racjonalnego gospodarowania pieniędzmi. W aktywny sposób przyjrzeli się metodom planowania i gospodarowania własnymi pieniędzmi. Dzięki symulacji tygodniowych wydatków uczniowie przekonali się na, co zwracać uwagę podczas dysponowania swoim budżetem w postaci kieszonkowego i jak wydawać by zaoszczędzić. Zajęcia realizowane były w ramach programu ekonomii w klasach 1 - 3 "Grosz do grosza czyli jak oszczędzać na co dzień".