Powrót do strony głównej
      



























Uniwersytet Dzieci


Ile jest kolorów?
W roku szkolnym 2015/2016 nadal będą realizowane Scenariusze Zajęć Uniwersytetu Dzieci. W klasie pierwszej szkoły podstawowej prowadząca zajęcia p. Katarzyna Buś przygotowała dla swoich uczniów "Indeksiki", w których będą otrzymywać zaliczenie za aktywny udział w ramach tego programu. Pierwsze zajęcia odbyły się 1 października 2015 r. pod hasłem "Ile jest kolorów?". W ich trakcie uczniowie rozmawiali o znaczeniu kolorów w malarstwie. Śledząc prezentację multimedialną, mieli okazję przekonać się, jak wykorzystywano kolory w sztuce na przestrzeni wieków - od prehistorycznych malowideł po impresjonizm, jaką rolę pełni w malarstwie kolor, zaś malarze, tworząc swoje prace, mają do dyspozycji całą paletę różnokolorowych barw. Niektóre z nich mają bardzo ciekawe nazwy, jak np. burgund czy ugier. W trakcie zajęć dzieci poznały barwy podstawowe oraz pochodne, które próbowały uzyskać w trakcie samodzielnego eksperymentowania. Główną aktywnością małych malarzy były ćwiczenie malarskie z wykorzystaniem trzech podstawowych barw.
Zobacz zdjęcia

Co zrobić z jedzeniem, aby go nie zmarnować?
W czwartek, 22 października 2015 r. w klasie pierwszej szkoły podstawowej odbyły się kolejne zajęcia z cyklu Uniwersytet Dzieci. Tym razem poruszany był problem "Co zrobić z jedzeniem, aby go nie zmarnować?". Każdego roku, na całym świecie marnuje się ? wyprodukowanej żywności. Częstym powodem niewykorzystania jedzenia jest krótki czas jego przydatności. Podczas tych zajęć uczniowie dowiedzieli się, że jednym ze sposobów na przedłużenie terminu ważności żywności, jest jej utrwalenie metodami tradycyjnymi np. suszenie, pasteryzacja, marynowanie lub mrożenie oraz, że dzięki nim możliwe jest przetworzenie warzyw i owoców sezonowych oraz innych surowców nietrwałych np. mięsa, mleka, pozwalając znacznie wydłużyć ich czas przechowywania. Poznali również jakie procesy zachodzą w żywności i jak je przechowywać, aby dłużej były świeże. Atrakcją zajęć było wspólne zrobienie sałatki owocowej. Zajęcia przygotowała p. mgr Katarzyna Buś.
Zobacz zdjęcia

Warsztaty w pudełku
W czwartek, 29 października, w klasie pierwszej szkoły podstawowej odbyły się niezwykłe zajęcia pod hasłem "Warsztaty w pudełku" w ramach realizacji programu Uniwersytet Dzieci. Zajęcia te były pełne doświadczeń: - jakie doznania towarzyszą nam podczas lizania lizaka różnymi częściami języka, jak wyglądają nasze linie papilarne, czy czujemy drgania powietrza, czy balon pęknie, gdy na nim usiądziemy oraz jak widzi pszczoła. Celem tych zajęć było rozbudzanie ciekawości poznawczej, skłanianie uczniów do samodzielnego odkrywania świata nauki, rozbudzanie chęci do nauki i podążania za swoją pasją. Były także wstępem do realizacji m.in. takich tematów jak: Dlaczego lubimy słodycze? Dlaczego cieknie nam ślinka? Jak widzą zwierzęta? Po co nam skóra?. Najwięcej emocji towarzyszyło uczniom podczas sprawdzania, czy nadmuchany balon pęknie, gdy na nim usiądziemy. Niektórzy siadali ostrożnie, niektórzy bali się, zaś ci, co się odważyli postanowili siedzieć na nich na wszystkich lekcjach. W nawiązaniu do "Warsztatów w pudełku" była realizacja tematu „Ile znamy smaków? W trakcie tej części zajęć uczniowie dowiedzieli się, jak zbudowany jest nasz język, ile smaków zna człowiek i w jaki sposób je rozpoznaje. Odkryli zależność odczuwanego smaku od zmysłu węchu. Ponadto poznali trudny do opisania, wręcz nieuchwytny, smak umami, który wpływa na uwypuklenie smakowitości potraw. Zajęcia przygotowała i prowadziła p. mgr Katarzyna Buś.
Zobacz zdjęcia

Po co nam emocje? – czyli ratujemy Królestwo Elwiry Emocji
W czwartek, 5 listopada, uczniowie klasy pierwszej uczestniczyli w kolejnych zajęciach z cyklu Uniwersytet Dzieci. Tym razem zajęcia przebiegły pod hasłem "Po co nam emocje?". Oprócz rozważań nad problemem po co mamy emocje, jak wyglądałby świat bez emocji, na zajęciach uczniowie pomogli uratować Królestwo Elwiry Emocji, w którym wszyscy jej mieszkańcy zostali pozbawieni uczuć. Zajęcia łączyły elementy teatralne z treningiem emocji. Uczniowie wykonywali zadania, w których pokazywali: złość, smutek, radość i strach. W trakcie pracy w grupach uczniowie tworzyli taniec odpędzający strach, szukali sposobów na rozładowanie złości, śpiewali ułożoną przez siebie wesoła piosenkę oraz wykonali rysunki rozweselające Smutek. Na zakończenie układali historyjkę z użyciem emotikonów. Zajęcia przygotowała p. mgr Katarzyna Buś.
Zobacz zdjęcia

Cukier? Nie, dziękuję!
W poniedziałek, 9 listopada, w klasie pierwszej szkoły podstawowej odbyły się kolejne zajęcia w ramach projektu "Zdrowo jem, więcej wiem" – zadania jesienne. Tym razem uczniowie poznawali, czym dla naszego zdrowia jest nadmierne spożywanie cukru i słodyczy. Wstępem do zajęć był fragment książki A.A. Milne, w którym to Kubuś Puchatek, zjadł tyle miodu, iż utknął w drzwiach domku Królika. Uczniowie stwierdzili, że Kubuś to łasuch i przygotowali dla niego listę produktów zakazanych i tych, które należy spożywać, aby być zdrowym i mieć smukła sylwetkę. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, że słodycze to wróg zębów, żołądka, zdrowia, to także złodziej witamin i ich nadmiar ma wpływ na trudności w nauce. Przygotowali również w formie plastycznej różnorodne zdrowe soki dla Kubusia Puchatka m. in. sok kaktusowy, limonkowy, truskawkowy, jabłkowy, pomarańczowy oraz multiwitaminkę. Nie obyło się również bez ćwiczeń gimnastycznych. Na zakończenie zajęć został ogłoszony konkurs na rysunek zdrowych słodyczy. Gotowe prace zostaną złożone do Klasowej Księgi Zdrowych Słodyczy. Zajęcia przygotowała p. mgr Katarzyna Buś.
Zobacz zdjęcia

"Zwierzęta sprzed miliona lat czyli dlaczego wyginęły dinozaury"
W czwartek, 3 grudnia 2015 r. uczniowie klasy pierwszej szkoły podstawowej uczestniczyli w kolejnych zajęciach w ramach realizacji scenariuszy Uniwersytetu Dzieci. Tym razem dzieci przeniosły się w odległą prehistorią, kiedy to światem rządziły dinozaury. Poznały rożne gatunki tych gadów oraz dlaczego ich już nie ma. Na zajęciach uczniowie odtworzyli przebieg rozwoju życia na Ziemi, układali puzzle – szkielety dinozaurów oraz tworzyli modele własne "skamieniałości". Zajęcia przygotowała p. mgr Katarzyna Buś.
Zobacz zdjęcia

Skąd się biorą słowa? - czyli dlaczego niektóre języki są do siebie podobne
W piątek 19 lutego 2016 r. uczniowie klas 1 i 2 szkoły podstawowej uczestniczyli w zajęciach pt. "Skąd się biorą słowa" w ramach realizacji programu Uniwersytet Dzieci. Jesteśmy otoczeni słowami, słyszymy je i wypowiadamy niemal na każdym kroku. A jak właściwie one powstają?
Na początku zajęć film wprowadził uczniów w temat i pozwolił zrozumieć dlaczego powstają nowe słowa. Uczniowie, biorąc udział w rozmowie i rozwiązując różne zagadki, poznali trzy sposoby pojawiania się nowych słów oraz dowiedzieli się, skąd biorą się podobieństwa między językami. Pracując w zespołach tworzyli rodziny wyrazów, zaś twórcza zabawa pozwoliła im zrozumieć, jak wygląda droga powstawania nowego słowa. Zajęcia przygotowała p. mgr Katarzyna Buś.
Zobacz zdjęcia

Kto rządzi w mrowisku?
W czwartek 19 maja uczniowie klasy 1 szkoły podstawowej uczestniczyli w kolejnych zajęciach w ramach realizacji Programu „Uniwersytet Dzieci”. Tym razem zajęcia przebiegły pod hasłem „Kto rządzi w mrowisku?”. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzieli się, że mrowiska mogą mieć różny kształt i wielkość, niektóre gatunki mrówek budują je pod ziemią, inne na drzewach, wewnątrz martwych lub żywych roślin albo z połączonych żywych liści. Pozwoliły dzieciom poznać również jak wygląda i funkcjonuje kolonia mrówek, jakie reguły panują w mrowisku, jak zbudowana jest mrówka. Na zakończenie, by utrwalić swoje wiadomości uczniowie wykonali pracę „W mrowisku”. Zajęcia w oparciu o scenariusz Uniwersytetu Dzieci przygotowała p. mgr Katarzyna Stolarczyk.
Zobacz zdjęcia